27-07-11

Als je geen lijken op je bord wilt

Dan ben je misschien wel vegetarisch? Ik ben een part-time vegetarier, héhé het klinkt nogal stom. Een keer in de maand waag ik mee aan een cheeseburger met mammoetsaus, een welgemeende sorry aan het beest dat zich voor mijn cheeseburger on-vrijwillig heeft opgeofferd. Eigenlijk doe ik het ook meer voor mijn ecologische voetafdruk te verkleinen, het is me vertelt dat vlees een enorm verschil maakt. Ook wel met een beetje respect naar de dieren toe.

Mijn excuses bij voorbaad, ik denk niet alleen verder dan mijn neus lang is, het gaat soms ook onrealistisch klinken, maar ik geloof dat planten ook wel, op één of andere manier leven. Wel ik ben zelf nog nooit een boom geweest dus zeker ben ik niet. :) Men heeft wel vertelt dat er een stof is ontdekt bij planten, een stof die ook bij ons vrijkomt als we pijn voelen. Als dat waar is...wauw

en nu is mijn concentratie al helemaal weg.

Praten jullie maar :)

Dalai~°

 

 

20:46 Gepost door Dalai yang | Permalink | Commentaren (16) |  Facebook |

Commentaren

Ik eet een paar keer per week vlees, één keer vis, de rest vegetarisch. Dat een plant pijn voelt? Geen idee, maar een mens moet nu eenmaal wel eten, het is niet anders, dat dat gaat met respect voor de omgeving en een minimale eco-afdruk, ja, liefst wel natuurlijk. Hoewel nu ik online ben ook al weer een afdruk achterlaat...

Gepost door: danique | 29-07-11

Reageren op dit commentaar

Inderdaad we moeten eten. Sommigi dieren eten ook zelf vlees dus, inderdaad zolang we ze maar met respect behandelen. En dat we ons er bewust van zijn, dat we een afdruk nalaten is al toch al een begin hé. Niet? :)

Dalai~°

Gepost door: Dalai | 29-07-11

Reageren op dit commentaar

Zorg er ook voor om regelmatig toch eens vegetarisch te eten, als het kan één keer per week.



wens je alvast een prettig weekend

Gepost door: Life angel | 29-07-11

Reageren op dit commentaar

Bedoel je dat je dat zelf doet life angel?
I'm confused

Dalai~°

Gepost door: Dalai | 29-07-11

Reageren op dit commentaar

k weet niet meer via wie ik hier terechtgekomen ben, t was via via via denk ik :-)
maar k ben blijven plakken
tuurlijk leven bomen en planten
ik knuffel zelfs bomen, vind je dat gek?
ik voel het leven stromen in de bomen, echt wel

maar t ging over vlees hé
een echte vleeseter ben ik niet en een echte vegetariër ook niet
k zit er zo wat tussenin

Gepost door: fotorantje | 31-07-11

Reageren op dit commentaar

hey, fotorantje ik zweef ook al eens van blog naar blog, is leuk. :)

Ik knuffel ook bomen, af en toe :p ik weet niet waarom, er zijn zo van die dingen die me rust geven, reptielen van hetzelfde... En dat je half en half veggie bent, is goed. Ik ga niemand dwingen veggie te worden, dat druist enrom in tegen mijn principes, maar ik ben altijd blij te horen dat er iemand toch 'bewuster' gaat eten, of gewoon af en toe eens geen vlees eet...

cool..
doe zo voort :p

dalai~°

Gepost door: Dalai | 01-08-11

Hoi Dalai,
Wat je exact bedoeld met: "...ik geloof dat planten ook wel, op één of andere manier leven" weet ik niet, maar uiteraard leven planten (dus bomen, struiken, gewassen), je zal 't wel merken wanneer bv. een boom "dood" is...
Misschien bedoel je meer iets in de zin van "dat planten op één of andere manier voelen"? Vind ik een boeiende vraag; een vraag waar ik echter nog niets van een antwoord weet.
Zelf vind ik het belangrijk dat er een oprecht respect leeft in mezelf, in de mens(en), voor alles wat is, voor alles wat leeft. Wij maken trouwens deel uit van een groot geheel (wij zijn één van de vele soorten); een geheel dat al deze levensvormen mogelijk maakt op de planeet Aarde.

Grts, Mc J

Gepost door: McJaco | 01-08-11

Reageren op dit commentaar

Ik weet het zelf ook niet, ik zou wel eens een boom willen zijn... :)

bon, ik ben het er zeker mee eens, respect aan alles wat leeft. Men weet tegenwoordig niet meer wat voor een rol elk wezen speelt op aarde. Waar zouden we zijn zonder de bijen, die dikwijls minderwaardig zijn in de mens zijn ogen, maar ik denk dat jij wel weet hoe belangrijk ze zijn. :)

Ik hoop dat we op een dag niet zodanig arrogant worden dat we helemaal voor 'God' gaan spelen en alles wat we uit balans brengen zelf gaan vervangen met onze uitvindsels. Ik geloof daar niet in. Meestal, als de mens zich moeit met de natuur, loopt het uit de hand. Men onderschat het mechanisme van de natuur.

Dalai~°

Gepost door: dalai | 01-08-11

@dalai normaal één keer per week of om 14 dagen eten we qorn.

wat voelen van planten betreft, werd dit door mythbusters bewezen dat dit een mythe is/was. Zij leven wel en zoeken wel de beste manier om te overleven maar hebben geen zenuwstelsel en voelen dus geen pijn, iets wat in het boek van Lynn mc taggert anders beweerd wordt alsof ze zouden reageren als iemand bijvoorbeeld de intentie had ze in brand te steken... maar klopt dus niet...MYTHE

Gepost door: Life angel | 01-08-11

Reageren op dit commentaar

Mja, ik geloof ook niet dat ze zouden reageren, in ieder geval, of ze nu pijn voelen of niet, ik denk dat het niet meer als normaal is dat je elk 'levend' wezen met respect behandeld, maar ik denk dat jij er ook wel zo over denkt, niet? :)

Dalai~°

Gepost door: Dalai | 01-08-11

"respect" Wat is dat? Hoe bepaal je dit als je met totaal verschillende culturen en mensen zit? Hoe stel je de norm?

Zag onlangs een stukje van een reportage van Louis Theroux in een gevangenis. Die gevangene sprak ook van "respect" maar klopte de andere gevangenen wel onmiddellijk in elkaar als hij vond dat ze niet aan zijn norm van "respect" hadden voldaan. Empathie voor een probleem bij de ander bestond er niet.

Vind jij een Antwerpenaar met zijn taal "respectvol"? Voor de ene zal het normaal zijn voor de andere onrespectvol. Het woord "respect" is totaal uit zijn context getrokken door de media en een onmogelijke zaak in een wereld waar verschillende culturen leven tenzij je steeds liegt en zwijgt uiteraard.

En wat verwacht je dan van "respect"? Respect voor jezelf of respect voor de ander en zitten we dan weer niet op het niveau van het heilige moeten?

Een blog die lang en mss nog op nummer 1 in de skynetblogs stond gerangschikt, notabene onder de noemer "humor" is voor mij een verschrikking en een ongelooflijke onrespectvolle blog, ze met alles en iedereen onrespectvol omgaan en alles en edereen belachelijk willen maken ik kan er in ieder geval niet mee lachen, zie er de humor niet van in. Maar dat is de huidige norm blijkbaar, zeker in Nederland waar ze zelfs het lef en de onsmaak kennen om aan een politici te vragen of hij recent geneukt heeft. Is dit respectvol? En moeten ze inderdaad een houding aannnemen om het weg te lachen of eerder leren gevat te antwoorden? Persoonlijk vind ik niet dat ze met hun mond vol tanden moeten blijven staan en dit weglachen, maar die stomme kloot lik van stuk moeten leren geven.

Gepost door: Life angel | 05-08-11

Reageren op dit commentaar

Inderdaad, repect is niet voor iedereen hetzelfde. In die reactie bedoelde ik natuurlijk dat je niet onnodig dingen aan diggelen moet slagen, in brand steken of doden. Of toch dat men zijn best doet. Ik ben het ook met veel soorten van humor het NIET eens. Het is moeilijk te zeggen waar de grens ligt, dat zal ook voor iedereen persoonlijk liggen waarschijnlijk, dus ik zeg, als men iemand anders belachelijk wenst te maken, moet die ene persoon er ook mee kunnen lachen, is dat niet zo, dan zijn we de grens over (voor mij toch). Maar dan moet men inderdaad, zoals jij zegt, de grens aangeven. Niet iedereen voelt aan wat de ander grappig vind en wat niet.

Dalai~°

Gepost door: Dalai | 05-08-11

Reageren op dit commentaar

Toch is dit zelfs persoonlijk reeds zeer verschillend, naargelang de emotionele toestand waarin men zich bevind en valt dus niet te normeren naar anderen toe?

Heb de test zelf ooit bij mezelf ondervonden dat éénzelfde item het ene ogenblikkelijk euforisch grappig was en op een ander moment in een andere context dramatische gevolgen had. Dus het zijn associaties en emotionele toestanden binnen jezelf en onwetendheid of onduidelijkheid over de redenen en daden van de ander.

Ik begrijp je wel in de context niet aan diggelen smijten, in brand steken enz. waar ik het mee eens ben, alhoewel iets aan diggelen gooien (maar dan best je eigen spullen), ook iets bevrijdend kan hebben, maar dat heeft niet iedereen in de hand. Iemand die verbaal sterker staat tenopzichte van de ander, kan die ander, verbaal minder sterke wel over de grens duwen.

prettig weekend

Gepost door: Life angel | 06-08-11

Reageren op dit commentaar

Dat kan inderdaad heel bevrijdend werken, heb het ondervonden, ooit. :) en de grens ligt inderdaad van vele factoren af, daarom durf ik er geen vaste grens op te leggen. :s

jij ook een fijn weekend! :)

Dalai~°

Gepost door: Dalai | 06-08-11

Reageren op dit commentaar

hé ben jij met vakantie? Jij schreef nu eens als meisje,vrouwke interessante en zinvolle postjes. Je komt toch nog terug hé?

Gepost door: Life angel | 30-08-11

Reageren op dit commentaar

Uiteraard kom ik terug! Het is nu even druk met mijn vakantiejob enzo... als ik tijd heb begin ik er meteen weer aan, zeker na deze reactie :) bedankt!

Dalai~°

Gepost door: Dalai | 30-08-11

Reageren op dit commentaar

De commentaren zijn gesloten.